سه‌شنبه, 29 مرداد 1398
  • ساعت : ۱۰:۳۶:۴
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۵/۲۲ 
  • تعداد بازدید : 603
  • کد خبر : ۱۱۳۷۷۲
دکتر غلامرضا گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی سازمان (قسمت دوم):
اصلاح آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی و اجرای آئین نامه سختی كار از جمله اقدام های مهم این دفتر در سال گذشته بوده است

 

دکتر غلامرضا گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در مصاحبه اختصاصی با روابط عمومی سازمان (قسمت دوم):  
اصلاح آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی و اجرای آئین نامه سختی کار از جمله اقدام های مهم این دفتر در سال گذشته بوده است


قسمت نخست از مصاحبه اختصاصی با دکتر غلامرضا گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، به موضوعاتی از قبیل رسیدگی به مطالبات همکاران و پرداخت معوقات بازنشستگان اختصاص یافت؛ آنچه در ادامه این مطلب می آید، بخش دوم از این گفت و گو است که به اقدام های اداره جذب اعضای هیات علمی، نحوه اجرای آئین نامه سختی کار و ارتقا رتبه همکاران پیمانی سال 93 به بعد اشاره  دارد. 
دکتر گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان در پاسخ به این سوال که شرح وظایف دبیرخانه جذب اعضای هیات علمی ( اداره امور اعضای هیات علمی) چیست بیان داشت:  این اداره کلیه امور اداری و استخدامی اعضای هیات علمی  سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی را بر عهده دارد که از آن جمله می توان به برگزاري جذب هيات علمي، صدور احکام انتصاب اوليه، تبدیل عضویت، صدور احكام ارتقا رتبه اعضای هیات علمی، تبديل وضعيت، صدور احکام کار گزینی مدیران ستادی، موسسات و مراكز و کارگروه بررسی صلاحیت های عمومی اشاره کرد. برای نمونه تنها در سال گذشته 210 پرونده در هیات اجرایی جذب هیات علمی، 110 پرونده در کارگروه صلاحیت عمومی و 100 پرونده تبديل وضعيت پيماني به رسمي آزمايشي مورد بررسی قرار گرفته است.                                                                             
وی در ادامه این مطلب  از برگزاری دو مرحله فراخوان توسط دبیرخانه جذب اعضای هیات علمی در سال گذشته خبر داد و افزود: دبیرخانه جذب اعضای هیات علمی در سال گذشته در دو نوبت، شهریور و بهمن سال 97 اقدام به انتشار فراخوان جذب اعضای هیات علمی نمود؛ این دبیرخانه در تلاش است اقدام های مربوط به جذب اعضای هیات علمی را طبق جدول زمانبندی وزارت علوم به انجام برساند که خوشبختانه در این زمینه عملکرد قابل قبولی داشته است؛ در سال گذشته فرآیندهای اجرایی فراخوان های جذب با صرف حداقل زمان ممکن به انجام رسید که برای نمونه می توان به اعلام نتایج مصاحبه های فراخوان بهمن سال 97 در کمتر از یک ماه پس از مصاحبه تخصصي موسسات اشاره کرد.
دکتر گل محمدی در پاسخ به این سوال که چه شاخص هایی برای اعلام نیاز جذب اعضای هیات علمی سازمان وجود دارد بیان داشت: موسسات وپژوهشكده‌هاي تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی سالانه بر اساس تعداد بازنشستگان و اهداف تحقیقاتی تعریف شده، درخواست جذب جدید نیروی هیات علمی مورد نیاز خود را به سازمان ارسال می کنند که پس از بررسی های لازم در کمیته جذب هيات علمي سازمان و تصویب سهمیه های موردنیاز مراکز و موسسه های تحقیقاتی سازمان کلیه مراحل جذب از طریق سامانه نور رضوي وزارت علوم تحقیقات و فناوری، بصورت متمركز انجام می شود. لازم به ذکر این مطلب است که داوطلبان بومی به ویژه در مناطق محروم در اولویت جذب هیات علمی سازمان قرار مي‌گيرند.  
مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در توضیح سایر اقدام های درخصوص اعضای هیات علمی، اصلاح آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی را اقدامی مهم در سال 97 برشمرد و بیان داشت: آئین نامه استخدامی اعضای هیات علمی پس از انجام اصلاحاتی، در سال 97  به تصویب هیات امنای سازمان رسید و در ابتدای سال جاری آئین نامه جدید جهت اجرا ابلاغ شد؛ دراینجا از مسئولان اداری مراکز و موسسه ها می خواهم ضمن آنکه خود را ملزم به مطالعه آئین نامه جدید می نمایند، اطلاع رسانی های لازم به  همکاران  اعضای هیات علمی را نیز در دستورکار قرار دهند. 
وی در قسمت دیگر از این گفت و گو به اجرای آئین نامه سختی کار اشاره کرد و آن را توفیقی مهم در پاسخ به مطالبات همکاران برشمرد و افزود:  رسیدگی  به مطالبه عمومی همکاران مبنی بر پرداخت سختی کار از یک سو و  نگاه حمایتی رئیس محترم سازمان نسبت به پرسنل، این دفتر را  بر آن داشت تا اجرای این آئین نامه را با قید فوریت در دستور کار خود قرار دهد. در این زمینه تمام تلاش ما بر این بود بتوانیم مراحل اداری اجرای آئین نامه سختی کار را پیش از پایان سال به اتمام برسانیم تا همکاران ما بتوانند از مزایای اجرای این آئین نامه بهره مند شوند. بر این اساس"برقراری سختی کار در میزان حقوق و دستمزد کلیه همکاران اعم از هیات علمی و غیر هیات علمی (مشمول این آئین نامه) برای اولین بار در بهمن ماه سال 97 محقق شد و این مبلغ به صورت ماهانه به حقوق آنان واریز می شود." 
دکتر گل محمدی در توضیح چگونگی تدوین و مراحل اجرای آئین نامه سختی کار بیان داشت: همانطور که می دانید، میزان سختی کار بر اساس شاخص های 23 گانه تعریف شده در پيوست ماده 22 آیين نامه غير هيات‌علمي و شاخص هاي 22 گانه در ماده 38 آيين‌نامه استخدامي اعضاي هيات علمي تعيين مي‌شود. بر این اساس، با کسب موافقت رئیس محترم سازمان و پیگیری های انجام شده مبنی بر اجرایی شدن آئین نامه سختی کار، کارگروهی بدین منظور با عضویت نمایندگانی از موسسه ها، مراکز تحقیقاتی و دفاتر ستادی تشکیل شد. کارگروه تدوین آئین نامه سختی کار با برگزاري حدود 700 ساعت كار كارشناسي، ضمن بررسی  18 هزار و 360 پست سازمانی  و استخراج 2036 پست یونیک (بدون تکرار) شاخص ها و دستورالعمل های مربوطه را انجام داد. 
مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در ادامه این مطلب افزود: در مرحله بعد پس از پایان تدوین دستورالعمل سختی کار و تصويب آن در هيات اجرايي منابع انساني سازمان، فرآیندهای اجرایی این آئین نامه در اوایل بهمن ماه سال 97 بر روی سامانه تعریف شد؛ اجرای این پروژه با توجه به فرصت زمانی محدودی که در اختیار داشتیم جز با  همراهی مجدانه همکاران ما در دفاتر بودجه، مالی و معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان میسر نبود که در اینجا بر خود لازم می دانم از این عزیزان تشکر کنم. هم چنین  اجرای این آئین نامه علاوه بر همکاری درون سازمانی، نیاز به هماهنگی های متعدد در ارتباط با سایر دستگاه ها از جمله خزانه داری کل کشور و سازمان برنامه و بودجه داشت كه انجام شد. هم چنین فرصت را مغتنم شمرده و از حمایت‌هاي جناب آقاي دکتر خاوازی رئیس محترم سازمان، جناب آقاي دكتر محمودي معاون محترم توسعه مديريت و منابع، جناب آقاي دكتر بازرگان معاون محترم سابق برنامه ریزی و امور اقتصادی، آقاي دکتر بهمنی مدیر کل سابق دفتر برنامه و بودجه، خانم صادقیان مدیر کل امور مالی و همکارانشان کمال تشکر را داشته باشم که ما را در  انجام این مهم در موعد مقرر یاری فرمودند.
دکتر گل محمدی با اشاره به اقدام های انجام شده در  یکسان سازی ضریب سختی کار برای پست های مشابه، از اصلاح 800 پست در این راستا خبر داد و  بیان داشت: در ایام تعطیلات عید نوروز همکاران ما در دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری ضمن بررسی تک به تک موارد دوگانگی اعمال سختی کار ، این میزان را برای پست های مشابه ، یکسان سازی کردند؛ به طوری که  امروز کارمندی وجود ندارد که با همکارش دارای پست مشابه باشد و در یک حوزه کار کند ولی سختی کار متفاوت دریافت کنند. در اینجا اعلام می‌کنیم اگر موردی از این دست تناقض ها وجود دارد، همكاران محترم به اطلاع دفتر برسانند تا رفع اشکال شود. 
وی بازبینی میزان ضریب سختی کار تعیین شده برای رسته های شغلی را از دیگر اقدام های این دفتر برشمرد و بیان داشت:  يكي از اشکالاتی که از سوی همکاران محترم مطرح می‌شد این بود که ضریب سختی کار را برای  برخی از رسته های شغلی پایین می دانستند؛ در خصوص این مطلب باید به استحضار همکاران برسانم کارگروه تدوین دستورالعمل آئین نامه سختی کار از مهرماه به منظور بازبینی درخواست های ضریب سختی کار تشکیل جلسه خواهد داد، البته این به معنای تغییر ضریب سختی کار در  رسته های شغلی موضوع اختلاف نخواهد بود؛ هرچند تا جایی که امکان پذیر باشد سعی بر این است ضرایب سختی کار اصلاح شود که در این راستا حتما از دفاتر و حوزه های تخصصی دعوت می شود تا در این سری از جلسات کارگروه شرکت کنند؛ لذا از موسسه ها و مراکز خواهشمندیم تا قبل از بازبینی مجدد و اعلام نتایج جلسات کارگروه، از  مکاتبات غیر ضروری خودداری کنند چون هیچ اقدامی پیش از این موعد قابل انجام نخواهد بود.  
مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در ادامه افزود: آنچه به عنوان سختی کار به همکاران پرداخت می شود طبق قانون،  برابر با نصف ضریب سختي كار تعیین شده است. براي مثال اگر ضریب سختی کار پستی 30 درصد باشد ميزان  15 درصد سختی کار به وی پرداخت مي‌شود. 
وی از تخصیص سختی شرایط کار در حقوق و دستمزد همکاران قرارداد معین و قانون کار خبر داد و بیان داشت: سختی شرایط کار برای همکاران قرارداد معین و قانون کار هم با برآوردهای لازم و تامين اعتبارات مورد نياز از ابتداي سال 98 اجرایی شد. 
دکتر گل محمدی موضوع "ارتقاء رتبه " را از دیگر موارد پرسش عمومی همکاران دانست و  بیان داشت: رسیدگی به ارتقای رتبه همکاران بر اساس شيوه‌نامه ابلاغي سال 96،  از دیگر اقدام های مهم این دفتر طی یکسال گذشته تاکنون بوده است؛ البته همانطور که مستحضر هستید موضوع ارتقا رتبه همکاران یک بار در سال 93 به صورت سراسری انجام شده بود ولی در راستای رسیدگی به درخواست ارتقا رتبه برخی از همکاران که در زمان اجرای این دستورالعمل در سال 93 ( یعنی قبل از سال 93  داراي مدرك تحصيلي یا چندماه کسری سابقه خدمت داشتند) در رتبه پایین‌ترقرار گرفته بودند. دستورالعمل دیگری در سال 96 برای رفع این خلا ، در سطح کشور ابلاغ شد که بر این اساس پرونده 1500 نفر از همکاران مورد بررسي قرار گرفت و حدود 700 نفر موفق به اخذ دريافت رتبه بالاتر شدند. 
وی در خصوص ارتقای رتبه همکاران پیمانی بعد از سال 93 اعلام داشت: همانطور که مستحضر هستید پس از اجرای دستورالعمل ارتقای رتبه همكاران رسمي و پیمانی قبل سال 93، موضوع ارتقای رتبه همکاران پیمانی سال های 93 به بعد که ارتقای رتبه ای برای آن ها انجام نشده بود به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شد؛ پس از اخذ موافقت های لازم برای تامین اعتبار این موضوع، شیوه نامه اجرایی تدوین شد که پس از ارائه در هیات اجرایی منابع انسانی و تصویب شورای معاونان سازمان، توسط رياست محترم سازمان ابلاغ شد. علی رغم اینکه کارهای دفتر بسیار سنگین است سال گذشته  کارگروهی ویژه را برای رسیدگی به این موضوع اختصاص دادیم که پس از بررسی حدود 750 پرونده ارسالی از مراکز و موسسات، تا قبل از پایان سال 97 همه این عزیزان حداقل یک رتبه را دریافت کردند که جا دارد در اینجا از تلاش همکارانم در دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری و زحمات آقايان دکتر علیپور معاون محترم دفتر امور فناوری و دکتر فرازمند رئیس محترم مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی که در بخش پژوهش در اجرای این دستورالعمل کمال همکاری را با این دفتر داشتند، صمیمانه تشکر کنم.  

پایان قسمت دوم


لازم به ذکر است به منظور اطلاع رسانی بهتر، بخش دیگری از مصاحبه اختصاصی با دکتر گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان در خصوص اقدام های این دفتر در زمینه نوسازی و تحول اداری، برنامه جامع اصلاح نظام اداری، تدوین شاخص های ارزیابی عملکرد، هوشمندسازی و  برنامه های آتی در بخش مجزا منتشر و بر روی سایت قرار می گیرد.  
روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی

 

 


 

امتیاز :  ۳/۶۷ |  مجموع :  ۳

برچسب ها

    کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

    5.3.12.0
    V5.3.12.0